✷ EXPERTNIVEAU
- Ik schrijf een breuk altijd met een rechte deelstreep, maar ik weet dat het symbool : en het symbool / ook gebruikt worden voor een breuk.
- Ik weet dat a -1 hetzelfde is als 1/a
- Ik noem het getal boven de deelstreep de teller, en het getal onder de deelstreep de noemer.
Rekenregels
- Ik pas de volgende regels toe voor bewerkingen van breuken:
Vermenigvuldigen van een breuk – met hele getallen
- Als ik een breuk met een heel getal vermenigvuldig, vermenigvuldig ik de teller met dat getal:
Vermenigvuldigen van een breuk – met een breuk
- Wanneer ik een breuk met een breuk vermenigvuldig, vermenigvuldig ik de tellers met elkaar en de noemers met elkaar:
Delen van een breuk – door een breuk
- Bij het delen van een breuk door een breuk, vermenigvuldig ik de eerste breuk met de omgekeerde versie van de tweede breuk:
Optellen van breuken
- Om breuken bij elkaar op te tellen, maak ik ze gelijknamig, oftewel, ik breng ze onder dezelfde noemer – als gemeenschappelijke noemer kies ik altijd het product van de 2 noemers:
Aftrekken van breuken
- Om breuken van elkaar af te trekken, maak ik ze gelijknamig, oftewel, ik breng ze onder dezelfde noemer– als gemeenschappelijke noemer kies ik altijd het product van de 2 noemers:
Vereenvoudigen van een breuk
- Ik noteer een breuk in de eenvoudigste vorm, oftwel, ik ga op zoek naar het kleinste getal voor de teller en de noemer:
✷ VOORBEELDEN
- Breuk vermenigvuldigen met geheel getal:
- Breuk vermenigvuldigen met een breuk:
- Optellen van breuken:
- Breuk delen door een breuk:
- Breuk delen door een geheel getal:
- Vereenvoudigen van een breuk met behulp van priemgetallen:
✷ BEGINNERSNIVEAU
- Ik gebruik voor de notatie van een breuk niet de horizontale deelstreep.
- Ik weet niet wat een teller en een noemer is.
- Ik weet niet dat a -1 hetzelfde is als 1/a.
- Ik pas de bewerkingen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen van een breuk niet toe volgens de juiste regels.
- Ik zorg er niet voor dat bij optellen of aftrekken van breuken de noemers gelijk zijn.
- Ik vereenvoudig de breuk niet tot de eenvoudigste vorm.
- Ik weet niet wat priemgetallen zijn.